Sammanställningen baserar sig dels på professor Eksells egna anteckningar dels på tidningsartiklar; Sommar, Ingrid (Göteborgsposten 31 maj 1999), Törner Marianne (Falu kuriren 2000) och Olsson, Fredrik (artikel skriven i samband med utställning i Landskrona museum 2004).Olof (Olle) Eksell föddes den 22 mars 1918 i Åls socken i Dalarna.Bäst minns jag från Insjön, där jag är född, lukten av vanilj från min pappas Essensfabrik Nornan – som senare brann ner” så börjar Eksell sin levnadsberättelse och fortsätter sedan med att berätta om familjen och om sitt sextiofemåriga rika yrkesliv.
Efter Insjön flyttade familjen Eksell till Sala och sedan till Uppsala, där lämnade fadern sin familj; hustrun Vivi, barnen Göta, Curt, Mai-Britte, Ulla och Olle som då var fem år gammal. ”Vår beundransvärda mamma fick försörja oss bäst hon kunde…tills äldsta systern Göta tog över. Vi flyttade med henne till hennes jobb i Stockholm … till äventyret”, skriver Eksell.
Redan som 14-åring hade Eksell klart för sig att han ville bli reklamtecknare. Han skrev in sig vid Tekniska Mellanskolan i tron att det hade med teckning att göra. ” Men det blev i alla fall en grundläggande utbildning till ingeniör, något som jag faktiskt hade nytta av ibland, till exempel då jag arbetade som utställningsarkitekt med ´Förpackning hemma´ för Lunds konsthall.”
Under krigsåren 1939-1945 var Eksell inkallad i flera omgångar. Under ”pauserna” försörjde han sig som dekoratör eller ströpplade prislappar hos Palma i Malmö. Han studerade 1939-1941 reklamkonst hos den landsflyktige professor Steiner i Prag vilken precis hade startat en skola för Bok och Reklamkonst. ”Jag fick gå där fast jag inte hade ett öre… Efter några år i yrkeslivet senare kunde jag betala min skuld.”
Under åren 1941-1945 arbetade Eksell på Annonsbyrån Ervaco. Denna tid beskriver han som bra år och där fin arbetsstämning rådde. Då kriget var slut ville han vidareutbilda sig, helst då i USA som var drömlandet för reklamkonst. Han hade nu gift sig och båda makarna började studera (1946-1947) vid Art Center College of Design i Los Angeles, ”Vi jobbade som små bävrar för att få ihop till resan och de dyra terminsavgifterna. Hemkommen med huvudet fullt av nya ideér gällde det att hitta jobb.” Han började sin karriär med att ta fram ett hundratal bokomslag till Bonniers och KF:s förlag. Därefter fortsatte han med att designa annonser, broschyrer och kataloger och åtog sig ”allt som kom i ens väg”. Under åren 1957-1958 arbetade han för Mazetti och Nessim. En av hans specialiteter var att ta fram företagsmärken. De mest kända är de berömda ögonen som finns på Mazettis kakaopaket och det för Nessims karaktäristiska N:et.
Under åren 1952-1970 var han designskribent på Aftonbladets kulturavdelning.
Tillsammans med sin hustru Ruthel var Eksell (1953-1954) redaktör för tidskriften OBSI. Eksell har även, medverkat i flera designtidskrifter, förutom i Sverige både i Japan, USA, Schweiz, och Tyskland. Han har också givit ut ett flertal egna böcker, varav några här nämns. För Bonniers skrev han boken Design-Ekonomi.
Boken Corporate Design Programs skrevs för Studio Vista i London och Reinholds Förlag, New York 1964. Andra böcker bär titlarna Formulerat, Mina Ögonblick och Typiska arbeten (1992).
För Bra Böcker har han illustrerat böcker och gjort lay-out för konstböcker.
Eksell har mottagit flera utmärkelser för sin designkonst. Han har tilldelats silvermedalj i Leipzig, Frankfurt och Israel.
Sverige blev han invald i Platinaakademin och för styrelsen Eddi Figges stiftelse för ett Nytt Modernt Museum. Han är sedan 1952 medlem i Alliance Graphiqe International och han räknas till en av världens bästa grafiska designer. Förutom att ha designat bokomslag och givit ut egna böcker har Eksell arbetat med textil och järnskulptur.
Eksell har arbetat som freelancer under hela sitt arbetsliv. Han höll på med sin verksamhet tills han fyllt 75 år ”sen fungerade mina ögon inte längre”, skriver Eksell och fortsätter ”Att se att skriva maskin, det gick fortfarande. Så jag skrev 4 fackböcker i rasande fart – bråttom innan synen blev ännu sämre. När jag fyllde 80 fick jag 3 livstidsutställningar i Malmö (17 293 besökare), Stockholm och Växjö. Kanske var det därför som jag av regeringen fick professors namn” säger Eksell. År 2001 tillägger regeringen den då 80-årige Olle Eksell professors namn. Regeringsbeslutet är undertecknat av Marita Ulvskog och Richard Lagercrantz.
Hösten år 2003 inbjöds Eksell att vara huvudtalare i Mexiko vid ett internationellt designsymposium och i samband med detta skulle han tillerkännas en personlig utmärkelse för sin designkonst. Han blev tyvärr förhindrad till att deltaga på grund av lårbensbrott. I stället löstes det hela med att deltagarna via bandspelare och storbildsdia fick ta del av Eksells tal och se prov på hans arbeten samt att några av hans kollegor berättade om sina möten med honom.
”Nu är jag skraltig. Men det kommer fortfarande lite förfrågningar och besök från USA och nu på torsdag kommer några japaner för en intervju”, säger denne nu 86-årige tusenkonstnär och hustrun Ruthel tillägger ”Olle är stor i Japan”. ”Nyss hade jag en liten utställning på Landskrona Museum. Och nu i veckan har jag ett helt fönster på NK i Stockholm med min textil Margaret Rose. Så jag borde vara nöjd”, avslutar Olle Eksell anspråkslöst sin beskrivning om sitt enormt omfattande arbetsliv som saknar motstycke i svensk reklamhistoria.
Både hustru Ruthel och Olle liksom deras barn har begåvats med en konstnärlig och litterär ådra som har goda förutsättningar för att fortsätta till nästa generation. Idag haltar den vitale Olle Eksell sig fram och hans största lycka är barnbarnet Zak Strindberg – släkt med August Strindberg, Vad månne inte detta bliva?
Sydsvenska Dagbladet (2004-09-17) läste jag att Design Forum Center i Malmö visade ”Signerad textilkonst” där kända designers (däribland Olle Eksell) tygmönster visades. Jag gick dit för att se utställningen med Eksells Margaret Rose från 1950-talet. Textilmönstret består av en enkel grundform med linjer som sväller och smalnar av i rader. Vid en mässa Swedish Style i Tokyo 6-16 oktober 2004 kommer denna utställning att vara med. Syftet med Swedish Style är att presentera svensk livsstil och kultur för den japanska publiken samt att vara en plattform för svenska satsningar i Japan. Av utställningen framgår att Olle Eksell är ett världsnamn bland de stora designkonstnärerna i världen.